Ekstrakcje (usuwanie zębów mlecznych, stałych)

Ekstrakcja zęba to zabieg chirurgiczny polegający na usunięciu zęba z zębodołu przy użyciu odpowiednich narzędzi. Przed zabiegiem, chirurg na podstawie wywiadu z pacjentem ustala wskazania oraz ewentualne przeciwwskazania do wykonania zabiegu.

Wskazania do usunięcia zęba

Choroby tkanek zęba:

– zęby zniszczone w stopniu uniemożliwiającym odbudowę zachowawczą
– zapalenie miazgi zębów ósmych
– martwica i zgorzel miazgi zębów wielokorzeniowych przy braku możliwości leczenia
– niedrożność kanałów, kanały zakrzywione
– zęby mleczne ze zgorzelą miazgi

Wskazania protetyczne

– zęby ustawione poza łukiem (przy braku możliwości leczenia ortodontycznego)
– pojedynczy ząb w szczęce

Wskazania ortodontyczne

– ekstrakcje zdrowych zębów np.: czwórek w celu stworzenia miejsca dla zębów ustawionych poza łukiem szczególnie przednich
– usunięcie zawiązków zębów ósmych przy stłoczeniu zębów i przodożuchwiu

Wskazania periodontologiczne

– III° rozchwiania zęba wg Entina
– nawrotowe ropnie przyzębne nie poddające się leczeniu zachowawczemu

Wskazania chirurgiczne

– zęby wielokorzeniowe ze zmianami okołowierzchołkowymi oraz zęby jednokorzeniowe przy braku możliwości leczenia zachowawczego lub przeciwwskazaniach do resekcji wierzchołka;
– zęby zatrzymane, które są przyczyną dolegliwości bólowych lub przemieszczają zęby sąsiednie;
– utrudnione wyrzynanie zębów ósmych nie rokujących prawidłowego ustawienia w łuku;
– złamanie korony zęba poniżej brzegu kości uniemożliwiające odbudowę protetyczną;
– skośne lub podłużne złamanie korzenia zęba;
– złamanie zęba wielokorzeniowego;
– zęby zgorzelinowe tkwiące w szczelinie złamania kości;
– zęby zdrowe uniemożliwiające prawidłowe ustawienie odłamów złamania kości szczęk.

Przeciwwskazania do usunięcia zęba

Przeciwwskazania bezwzględne
– ząb znajdujący się w pobliżu nowotworu złośliwego
– ząb znajdujący się w naczyniaku krwionośnym

Przeciwwskazania względne miejscowe
– szczękościsk
– wrzodziejące zapalenie jamy ustnej,
– opryszczka

Przeciwwskazania względne ogólnoustrojowe
– białaczka
– niedokrwistość niedobarwliwa
– odczyny popromienne po radioterapii
– padaczka, choroby psychiczne
– cukrzyca
– ostre choroby zakaźne
– choroby serca i naczyń krwionośnych (zapalenie mięśnia sercowego i wsierdzia, wady zastawek, – nadciśnienie tętnicze, stany po operacjach chirurgicznych itd.)
– choroby wątroby
– choroby nerek
– choroby reumatyczna
– nadczynność tarczycy
– skazy krwotoczne (hemofilia, choroba von Willebranda, trombocytopenia, trombocytopatie)
– ciąża
– miesiączka

Technika zabiegu

Po znieczuleniu miejscowym, ząb jest luzowany za pomocą specjalnego narzędzia (elewator). Po wykonaniu odpowiednich ruchów charakterystycznych dla danego zęba, usuwany jest z zębodołu przy użyciu kleszczy.
Po usunięciu zęba lekarz sprawdza czy w miejscu po usuniętym zębie nie pozostała część korzenia lub blaszki kostnej. Zaopatruje zębodół tamponem, a w przypadku dużego krwawienia zakłada kilka szwów.

Jak postępować po usunięciu zęba

– Bardzo ważne jest szczególne dbanie w jamie ustnej o miejsce, gdzie przeprowadzony został zabieg usunięcia zęba.
– Założony tampon można usunąć po około 45 minutach od ekstrakcji a przez kolejne 2 godziny nie należy jeść ani pić.
–  Przez kolejną dobę nie wolna palić papierosów ani czyścić zębów w pobliżu miejsca ekstrakcji.
– Przyjmowane pokarmy i napoje powinny mieć letnią temperaturę, nie powinny być ani za gorące ani za zimne.
– W celu złagodzenia bólu przykładać do twarzy woreczki z lodem na około 15minut oraz stosować leki przeciwbólowe.
– W przypadku przedłużającego się krwawienia, nasilonego obrzęku czy gorączki należy zgłosić się do lekarza.